Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.01.2014 14:13 - Ал Капоне, БСК и Васил Левски :)
Автор: waterway Категория: Регионални   
Прочетен: 593 Коментари: 0 Гласове:
5

Последна промяна: 31.01.2014 14:29

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg


По темата за двете институции :)
1/ Ал Капоне
и
2/ БСК ( Българска Стопанска Камара)
мисля да се изкажа, след като снежният човек ми върне очилата


image


А дотогава запознайте се и вие, ако ви пука, разбира се
1/
Ал Капоне

- "Трябва да имаш бърза и ясна мисъл!
- Преди да започнеш да командваш, трябва да овладееш изкуството на подчинението!
- За да оцелееш трябва да бъдеш търпелив - наблюдавай, слушай и говори малко!
- Постарай се да не се изтъкваш!
- Не вярвай на похвалите!
- Търси враговете си и на най-невероятните места - дори в собственото си легло, в душата си!
- От две неща трябва да се пазиш, след като спечелиш "войната": от еуфорията на победата и от измамното чувство на всесилност!
- Ако в първите пет минути не си разбрал кой е глупакът на масата, значи това си ти!"

______________________________________________________

2/
БСК

28 мерки за намаляване на административната тежест и увеличаване на заетостта
http://www.bia-bg.com

29.01.2014

  1. Облекчаване на процедурата на уведомление на ТД на НАП при сключване, изменение и прекратяване на трудовите договори, чрез удължаване срока до 7 дни (КТ, Глава пета, Раздел І в чл. 62, ал.3, ал.4 и ал.5).

 

Мотиви: Пропускането на тридневния срок за уведомление при уважителни причини затруднява и удължава процедурата чрез задължителното предписание от инспекцията по труда, след което работодателят може да подаде уведомлението до ТД на НАП. БСК предлага и включване на допълнителен реквизит за код на населеното място по класификатора на населените места на НСИ с цел идентифициране на локализацията на съответното работно място и заетостта по населени места, общини, области и райони.

  1. Разширяване на обхвата на срочния трудов договор, в интерес на работодателите и на работниците и служителите, удължаване на максималната продължителност и поредност на неговото използване (КТ, Раздел І в чл. 68, ал.3, ал.4 и ал.5);

 

Мотиви: България е на последно място в ЕС по използване на т.нар. гъвкави трудови договори (почасова заетост, срочни трудови договори, работа чрез агенции за временна работа и др.). Това ограничава алтернативната трудова заетост и достъпа до пазара на труда на безработни, обезкуражени лица и млади хора, вкл. с ниско ниво на образование и квалификация.

  1. Регламентиране на правото на работодателите да сключват договори помежду си за временно или постоянно предоставяне на висококвалифицирани специалисти от едно предприятие на друго, срещу съответно възмездяване на „предоставящия” кадрите работодател, при постигнато взаимно съгласие на работника или служителя и работодателите (КТ, чл. 61, нова ал.).

 

Мотиви: Предложението дава възможност за адаптация на работодателите и наетите в условия на продължаваща икономическа криза и висока безработица.

  1. Либерализация на нормативната уредба на агенциите за временна работа (АВР), като отпадне ограничението за дела на работници, наети от АВР, в общия брой наети от приемащото предприятие, ограничението за вида на трудовия договор между осигуряващото временна работа предприятие и наетия работник, ограничението за изпълнение на дейност при условията на първа и втора категория труд (КТ, чл. 107р, чл. 326, ал.2, чл. 327, ал. 1, §1, т. 17).

 

Мотиви: България е сред малкото страни-членки на ЕС, въвели по-високи ограничения към агенциите за временна работа (30% ограничение за дела на наетите от АВР в приемащото предприятие, ограничения за вида и срочността на трудовия договор, секторни ограничения). Това ни нарежда на последно място в ЕС по дял на наетите от АВР – форма на наемане, предпочитана от чуждите компании и инвеститори.

5.     Премахване на неограничената отговорност на работодателя, включително при непреодолима сила (КТ, Глава 10, Раздел І и ІІІ, чл. 218) и премахване на ограничената отговорност на работника при доказано виновно поведение, довело до повреда на оборудване, като се добави и увреждане на други материални интереси на работодателя (КТ, чл. 206 и чл. 207) - нарушаване на търговска индустриална тайна, ноу-хау и други, вкл. след напускане или дисциплинарно уволнение.

Мотиви: Предложението осигурява равнопоставеност между работодателите и работниците като основни страни в трудовото правоотношение и премахва пречки пред потенциални чужди и местни инвеститори.

6.     Облекчаване на разрешителния режим за работа на лица от 16 до 18 г. (КТ, Гл. 15, Разд. І, чл. 303, ал. 4) и намаляване на прага за възраст на наетите лица от 16 г. на 15 г.

Мотиви: Предложението изравнява условията за наемане, действащи в повечето страни-членки на ЕС (Германия и др.). Създават се условия за въвеждане на т.нар. дуална система в съответствие с приложимото международно трудово право, както и за трудова заетост на ранно отпаднали от образователната система и интеграция на значителни контингенти от неравностойни групи на пазара на труда (нискообразовани и неквалифицирани младежи от ромската общност и др.). 

Процедурата по издаване на разрешения за работа на ненавършили 18 години лица е усложнена с представянето от страна на работодателя на много излишни документи, доказващи съответствие със Закона за здравословни и безопасни условия на труд. Необходимо е преразглеждане на Наредба № 6 за условията и реда за издаване на разрешения за работа на ненавършили 18 г. лица, за създаване на практически по-приложима и облекчена процедура за работодателите при наемането им;

7.    Отмяна на възможността за разпростиране на браншовите КТД (КТ, чл. 51б, ал. 4), регламентиране на възможност за неприлагане на отделни клаузи или целия браншов КТД от отделни предприятия чрез едностранно заявление до съответната браншова работодателска организация, страна по БКТД, ГИТ и Националния институт за помирение и арбитраж (т.нар. opt-out). Въвеждане на условие за валидност на сключен браншов колективен трудов договори – участие в преговорите и сключване от всички национално представителни браншови работодателски и синдикални организации, покриващи съответната икономическа дейност по КИД 2008.

Мотиви: Разпростирането по административен ред на браншови КТД нарушава правата на работодатели, които не членуват в браншови организации и не са страна по КТД, както и на работодатели, които не са в състояние да прилагат условията, договорени на браншово ниво. Нарушава се принципът за свобода на колективното трудово договаряне, заложен в Конвенция 98 на МОТ, ратифицирана от Р България. Подобен режим и практика не се прилага в законодателството на страните-членки на ЕС. С предлаганата промяна се създават необходимите условия за доброволност и легитимност на сключените браншови КТД.

  1. Регламентиране на възможност за размяна на документи между работодател и работник/служител по електронен път (с електронен подпис), в т.ч. връчване на заповеди за прекратяване на трудовото правоотношение, предизвестия, покани и др.

 

Мотиви: Създават се възможности за електронизация на трудовите и осигурителни отношения, както и за въвеждане на т.нар. е-управление чрез упражняване на контрола от страна на ГИТ и НАП по електронен път.

  1. Увеличаване на периода, през който работодателят може да въведе непълно работно време по икономически причини, от 3 на 6 месеца в рамките на календарна година (КТ, Глава 7, Раздел, чл.138а, ал.1).

 

Мотиви: Създават се възможности за адаптиране на предприятия във временни затруднения за съхраняване на заетостта и последващо възстановяване.

  1. Регламентиране на възможност с КТД да се увеличава периодът за сумирано изчисляване на работното време от 6 месеца на до 12 месеца, независимо от сферата на дейност (КТ, Глава 7, Раздел, чл.142, ал.2).

 

Мотиви: Създават се възможности за адаптиране на предприятия във временни затруднения за поемане на извънредни поръчки, съхраняване на заетостта и последващо възстановяване.

  1. Преглед на забраната за полагане на извънреден труд, който се допуска по изключение само за сезонна работа, бедствия, аварии и война. Целесъобразно е при спазването на изискванията за 48-часова работна седмица и междудневната и междуседмичната почивка тази забрана да се премахне или да се увеличи максималният брой работни часове извънреден труд в рамките на една календарна година (КТ, Глава 7, Раздел ІІ, отмяна на чл.143, ал.2 и промяна на чл.146, ал.2). Облекчаване на режима на полагане на извънреден труд в един от почивните дни при промени в седмичното планиране, предизвикани от промени в поръчките и доставка на материали, при спазване на приложимите изисквания на КТ (чл. 144, т. 6 или нова т.7);

 

Мотиви: Създават се възможности за адаптиране на предприятия във временни затруднения за поемане на извънредни поръчки, съхраняване на заетостта и последващо възстановяване.

  1. Преразглеждане на правото на 20 дни платен годишен отпуск на майките за периода, за който са били в отпуск по майчинство. Следва да се съкрати продължителността на отпуск за сметка на повишаване на размера на обезщетенията, в съответствие с практиката в ЕС.

 

Мотиви: При връщане на работа майка, която е била вече две години в отпуск по майчинство, придобива право на още 40 дни платен отпуск за същите две години, за сметка на работодателя и останалите работници и служители. Продължителният отпуск по майчинство деквалифицира значителна част от заетите и ги изключва от пазара на труда около две години.

  1. Предоставяне на възможност чрез сключване на фирмен КТД да се въведе гъвкав режим на работното време (КТ, Глава 7, Раздел, чл.142, нова ал. 5);

 

Мотиви: Създават се условия за гъвкавост на трудовите отношения, за сумирано изчисляване на работното време ,в зависимост от промяна в пазарните условия, получаване на извънредни поръчки и нови договори за реализация.

  1. Отмяна на възможността работници, достигащи пенсионна възраст, да получават обезщетение при освобождаване. Прехвърляне на задължителните минимални размери в приложното поле на КТД и/или индивидуалните договори (КТ, Глава 10, Раздел ІІІ, чл.222, ал.3).

 

Мотиви: Създават се условия за гъвкавост на трудовите отношения, регламентиране на права в съответствие с действащи вътрешни правила за заплащане или клаузи на сключените индивидуални и колективни трудови договори.

  1. Отпадане на предвидената в чл. 244, т. 2 на КТ възможност Министерският съвет да определя допълнителни трудови възнаграждения и обезщетения, извън регламентираните в КТ.

 

Мотиви: Определянето и договарянето на минималните трудови възнаграждения, в т.ч. по професии и длъжности, в рамките на КТД следва да се основава на общите принципи, определени в КТ, а не спрямо допълнителни и противоречиви изисквания, регламентирани в подзаконова уредба, нарушаващи Конвенция 98 на МОТ за свобода на колективното договаряне.

  1. Отпадане на допълнителното трудово възнаграждение за стаж и опит, дефинирано с чл. 12 на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.

 

Мотиви: Работодателят трудно може да прецени сходния характер на работа от записите в трудовата книжка. За едно и също работно място и характер на работа се получава различно възнаграждение, като се нарушава принципът за заработване на възнаграждението и заплащане за постигнат резултат. Договарянето на конкретен размер на трудово възнаграждение в индивидуалните или колективните трудови договори, според работното време или постигнат резултат, създава равни условия и предотвратява дискриминацията между наетите за полагане на еднакъв по вид и количество труд.

  1. Разширяване на възможността за работодателя да прекрати трудовия договор по негова инициатива и без съгласие на работника и служителя, като чрез изменение на КТ, чрез клаузи на КТД и/или индивидуалния трудов договор се увеличи размера на уговореното обезщетение за работника (КТ, Глава 16, Раздел І, чл. 331, ал. 2).

 

Мотиви: Предложението въвежда практиката на страни-членки на ЕС и регламентациите на МОТ за справедливо обезщетяване на работника и служителя при прекратяване на трудовото отношение по инициатива на работодателя, като се запазва правото на обезщетения за безработица, финансирано от осигурителната система.

  1. Отпадане на задължението на работодателя за искане на предварително разрешение, вместо уведомяване на ГИТ, за прекратяване на трудовото отношение при закриване на предприятието или на част от дейността, при липса на качества на работника и служителя или при дисциплинарно уволнение (КТ, Глава 16, Раздел І, чл.333, ал.1).

 

Мотиви: Изброените случаи са извън контрола на работодателя или представляват негово право. КТ предвижда допълнителна закрила (т.нар. процедури за информиране и консултиране, уведомяване на ГИТ и други). КТ, фирмено или браншово КТД могат да предвидят достатъчни по размер обезщетения за тези случаи.

  1. Възстановяване на възможността за работодателя да прекратява с предизвестие трудовия договор на работник и служител, придобил право на пенсия за осигурителен стаж и възраст (КТ, Глава 16, Раздел І, чл.328, ал.1, възстановяване на старата редакция на т.10) .

 

Мотиви: Улеснява се достъпът на младите хора до пазара на труда, създават се условия за нормален оборот на наетите лица според възрастта и придобитата квалификация и образование, за намаляване на безработицата сред младите хора и въвеждане на т.нар. дуална система на обучение.

  1. Установяване чрез колективен или индивидуален трудов договор на условията и реда за разрешаване на отпуск за повишаване на квалификацията и за преквалификация (създаване на нова алинея в чл. 234 на КТ);

 

Мотиви: Осигуряват се възможности за упражняване на вече регламентирана възможност за повишаване или промяна на квалификацията на наетите лица.

  1. Пълно или частично освобождаване на работодатели с над 50 работници от задължението им да определят от 4 до 10 процента от общия брой на работните места за трудоустрояване, ако закупуват стоки и услуги от специализирани предприятия и кооперации на хора с увреждания, в т.ч. по чл. 316 на КТ (КТ, нова алинея 3 в чл.315). Редът и условията следва да бъдат определени от Агенцията по заетостта и Агенцията за хора с увреждания, съгласувано с Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, при внасяне на съответни промени в КТ и Закона за насърчаване на заетостта.

 

Мотиви: Работодателите и особено МСП се освобождават от задължения, които в повечето случаи не са в състояние да обезпечат. Въвежда се алтернативна възможност за доставки от специализирани предприятия от т.нар. социалната икономика и специализирани предприятия и кооперации на хора с увреждания, създават се условия за разширяване на заетостта в тях. Предложението е в съответствие с правилата за предоставяне на държавна помощ и насърчаване на конкуренцията.

  1. Промяна на регламентирането на т.нар. ученическите отпуски за дадена календарна година, а не за учебна, по аналогия на всички останали видове отпуски.

 

Мотиви: Сегашната регламентация в КТ на ученическите отпуски за текущата учебна година създава редица трудности при тяхното администриране - и за работодателя, и за наетите лица.

  1. Прецизиране на правната регламентация на все по-популярната дистанционна форма на обучение, доколкото е налице различна интерпретация за приложимост на чл. 169 на КТ за този случай. 

 

Мотиви: Все повече млади хора учат редовно и работят, но не могат да ползват ученически отпуски, защото формата на обучение предполага откъсване от производството. Това на практика ги ощетява в сравнение със задочниците.

  1. Замяна на хартиената трудова книжка и трудовото досие на работника и служителя с електронни.

 

Мотиви: Част от данните следва да се попълват автоматично чрез подаване по електронен път в НАП и НОИ. Информацията би могла да се администрира от ГИТ, а достъпът на отделните лица да се извършва посредством код за достъп през електронната страница на ГИТ или Агенция по заетостта.

  1. Въвеждане на специализирани трудови съдилища за разглеждане на индивидуални трудови спорове и на задължителни предварителни процедури за доброволно разрешаване (споразумяване) при индивидуални трудови спорове.

 

Мотиви: Нарушенията, свързани с многообразието и сложността на трудовото и осигурително законодателство и различията в условията за наемане и упражняване на заетостта, изискват въвеждане на широко прилаганата практика в страните-членки на ЕС. По такъв начин се разтоварва контролната система (ГИТ и НАП), увеличават се възможностите за защита на правата на работниците и на работодателите в ускорен процес на трудова медиация (посредничество) и/или достъп до бързо и справедливо правосъдие в специализиран, компетентен трудов съд.

  1. Отмяна на определянето по административен път или чрез браншово договаряне на прагове на минимален осигурителен доход по професии и квалификационни групи (КСО, чл. 6, ал. 2, т.3).

 

Мотиви: Осигурява се правото на свобода на КТД, дефинирано в Конвенция 98 на МОТ. Отмяна на договарянето и административното определяне на прагове за минимален осигурителен доход ще намали натиска за спад на заетостта, в съответствие с многократните препоръки на ЕК и МВФ.

  1. Отпадане на задължението на работодателя да изплаща 70% от среднодневното брутно трудово възнаграждение за първите три дни от временната нетрудоспособност.

 

Мотиви: Изплаща се обезщетение за период, за който лицето е било осигурявано, и се внасят повторно осигурителни вноски за начисленото обезщетение (КСО, чл. 40, ал. 5). Следва да бъдат регламентирани други способи за упражняване на контрол върху издаването на болнични листове. Презумпцията, че работодателят е в състояние да контролира първите 3 дни по издаден болничен лист, поемайки съответните разходи, не работи пълноценно. Работодателят не притежава правни възможности, компетенции и ресурс, нито е необходимо да ги придобива, с цел упражняване на специфичен контрол. Случаят е сходен с този по непризнаване на данъчен кредит, заради нарушения на доставчика.

  1. Обединяване на отчетните форми и регистрите на осигурените лица и сключените трудови договори, администрирани от НАП, въвеждане на код по ЕКАТЕ за населените места за идентифициране на заетостта по населени места и осигуряване на липсваща информация на персонално ниво (ЕГН), вкл. за образователния и квалификационен профил, в съответствие с многобройни предложения на БСК, Изх. № 05-02-44/ 26.11.2013г.

 

Мотиви: Намалява се броят на отчетните форми, изисквани от работодателите и специфични категории осигурени лица (самоосигурени, т.нар. морски лица, регистрирани земеделски производители и др.). Интегрират се и се подобряват информационните системи и регистрите на осигурените лица и на сключените трудови договори, администрирани от НАП. Осигурява се липсваща информация за образователния и квалификационен профил и за заетостта по населени места. Улеснява се контролът на трудовите и осигурителни отношения, упражняван от НАП и ГИТ, както и на политиките по заетостта (МТСП и Агенция по заетостта), въвеждането на т.нар. Европейска гаранция за младежта, на политиките в сферата на висшето и професионалното образование и квалификация, и т.нар. дуална система на обучение.

 

***

Изх. № 03-00-4 / 27.01.2014 г.

_______________________________________________________

Какъв красив пейзаж, а...

image
Паметникът на Васил Левски - Пловдив






Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: waterway
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2016001
Постинги: 1596
Коментари: 2110
Гласове: 12000
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031